• אושרה וקסלר

למה רוב התינוקות לא יודעים להירדם לבד?


כשהייתי בהריון עם הבכורה שמעתי הרבה את המשפט: "אוטוטו את הולכת להיפרד מהשינה. ישנת מספיק?" כאילו יש מעין שק שבו צוברים שעות שינה ללילות קשים ופורקים אותו אחרי הלידה. בחופשת לידה עם השלישית בזמן לימודי ייעוץ השינה, העמקתי בנושא והבנתי שחוץ מהרגלי שינה נכונים יש את הורמון המלטונין שקשור לשנת לילה טובה ואיכותית.

הורמון המלטונין המכונה גם 'הורמון השינה' ו'הורמון החושך', הינו הורמון המווסת את מחזור הערות והשינה של בני האדם. זהו הורמון, שעם רדת החשכה הוא מופרש בגוף, מאותת לכך שהגיע הזמן לישון ועוזר לגוף להיכנס למצב שינה.

כשחיינו בתקופה קדומה, היינו כולנו הולכים לישון עם רדת החשיכה ומתעוררים עם הזריחה. עם המצאת החשמל והתאורה המלאכותית (נורות, טלוויזיה, מחשב, נייד), קרני האור מפחיתות את הפרשת המלטונין ופוגעות במנגנון הביולוגי.

תינוקות נולדים עם כמות מזערית מהורמון המלטונין, ולכן לרובם חסרות מיומנויות הירדמות עצמאית והם צריכים וזקוקים לעזרה בהירדמות במגע, בנענוע, 'רעש לבן', נוכחות וכו'.

המלטונין

המלטונין מיוצר בחשיפה לאור טבעי או מלאכותי ומופרש עם רדת החשיכה. לכן מומלץ לחשוף את הקטנטנים במהלך היום לאור יום הן לעידוד ייצור המלטונין והן ליצירת הפרדה בין יום ללילה – למניעת יצירת בלבול והיפוך.

החל מגיל 5-6 חודשים התינוק מייצר כמות מספקת של מלטונין ובשלב זה הגוף בשל להירדם בצורה עצמאית.

במידה ואתם מתחילים סביב גיל זה לנתק גורמי תלות וללמד את התינוק הירדמות עצמאית, אני ממליצה להתחיל את התהליך בהשכבת הלילה ובמהלך הלילה ולא להתחיל משנות היום.

במהלך היום בשל מינון נמוך של הפרשת המלטונין, קשה יותר לקטנטנים להירדם עצמאית והם זקוקים עדיין לעזרה. לכן, אני במהלך תהליך הליווי, מפרידה בין שנות היום לשנות הלילה, כשבשנות היום ניתן להרדים את התינוק כפי שהורגל עד כה ורק אחרי שהשכבת הלילה מתחילה להתבסס, ניתן להעתיק טקס שינה מקוצר לשנות היום ולהתחיל להרדים כמו בהשכבת הלילה.

בנוסף, כדאי ליצור הכנה ובסיס נכון לשנת לילה טובה, בארגון סדר יום, טקס שינה תוך הקפדה על 'חלונות שינה' ושנות יום, כדי לעזור לתינוק להרגיש בטוח ויציב בכך שהוא יודע מה הדבר הבא שמגיע והוא מצפה לכך.

רובינו שומעים על תינוקות שהחל מהרגע שהם נולדו ועד תמיד, הם ישנים מצוין. זה נכון, ישנם תינוקות כאלו, אך רוב התינוקות אינם מתנהלים כך, רוב התינוקות מבקשים וצריכים עזרה בהירדמות ואני מאמינה שתפקידנו כהורים לתווך להם את המעבר בצורה הדרגתית ונעימה.

ואם במלטונין עסקינן, מתי בפעם האחרונה הלכת לישון עם השקיעה?

אושרה וקסלר

יועצת שינה, מדריכת הורים ומנחת קבוצות.

הורות בגיל הרך

מייל: vexler.oshra@gmail.com

נייד: 050-9454505

פייסבוק


© כל הזכויות שמורות להודליה כצמן 2017

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

חפשו את המתכונים הבריאים והטעימים שלי גם ב: