תחליפי סוכר בריאים וממתיקים טבעיים

1. MonkFruit Sweetener 

 

ה-MonkFruit Sweetener הוא מוצר 100% טבעי. 

זהו מלון סובטרופי קטן שגדל בהרי סין הדרומית כבר מאות שנים. לפי האגדה, השם ניתן למלון על שמם של הנזירים הבודהיסטים, שהתחילו את תרבות המונק לפני כ-800 שנה, והשתמשו בפרי למטרות רפואיות. 

מיץ המונק מתוק פי 20 מכל מיץ פירות אחר, והוא נחשב לממתיק דל קלוריות, עם ערך גליקמי השווה ל-0, שיכול להחליף את הסוכר באפיה, בישול ובכל דבר. תהליך הפקת הממתיק, האבקה או הסירופ, הוא טבעי לחלוטין. זהו מוצר טבעוני, ללא גלוטן וגם Non-GMO, ללא תוספות או טעמים מלאכותיים וללא טעם לוואי.

אני הבאתי סטוק שלם מחו״ל, אבל ניתן למצוא את כל הסוגים וכל החברות ב-Amazon

יש גם מוצרים שניתן להזמין עם ממתיק המונק. למשל, שוקולד, עוגיות, קקאו, מאצ׳ה ועוד. 

Luo Han

בסין המונק עדיין נקרא לואן אבל במדינות מערביות הלוטאן הפך למונק.

אז אם תתקלו בשם הזה תדעו שזה אותו הפרי.

הטופים של השבוע

Please reload

#bake.care

2. סירופ טופינמבור / ארטישוק ירושלמי (Topinambur)

 

נקרא גם SunRoot. הסירופ מורכב מארטישוק, מים ומיץ לימון טבעי.

הוא ידוע כחומר אנטיביוטי, עוזר לחילוף החומרים ותורם למיקרופלורה. כמו כן, הוא מוריד כולסטרול, עשיר בויטמין C, B1, B2, ברזל מגנזיום ואשלגן. 

הסירופ מחזק את הפרקים, העצמות, לב, מערכת חיסונית ומספק בריאות כללית. הפיקטין והסיבים התזונתיים שבו מוציאים מהגוף את הרעלים והפסולת.

 

* אתר רשמי של חברה סלובקית אשר מייצרת את הסירופ במגוון טעמים (ג׳ינג׳ר, קינמון ועוד). כמו כן, המפעל מייצר ריבות, מיצים, ממרחים וסוכריות על בסיס הטופינמבורה:

http://www.fytosal.sk/en/produkty/

 

כרגע לא מוצאת את הסירופ לרכישה דרך iherb או VitaCost, אבל אם אתם או חבריכם טסים לסלובקיה, תוכלו למצוא את המוצר בחנויות טבע וסופרים. 

3. יאקון - Yacon Syrup

 

יאקון - המכונה לעתים קרובות "תפוח האדמה הפרואני".  שורש הייקון מכיל את החלק המתוק שלו ואת סיב מסיס שנקרא fructo-oligosaccharides או FOS שורש זה נאכל בדרך כלל גלם. פרוס כמו תפוח, טעם של יין מתקתק או כרמל. 

הסירופ שמופק מהיאקון הוא אינו סינטטי הוא אורגני אמיתי ובאופן טבעי נמוך בקלוריות והן במדד הגליקמי, שתי טענות שהפכו את היאקון לבחירה מתפתחת בקרב משקי ביתכתחליף לסוכר. תוכן ה- FOS ביאקון לא יכול להיות מעוכל לחלוטין, מה שהופך אותו לאידיאלי כסיבים תזונתיים. יאקון מסייע בתסיסת חיידקים מועילים במעיים כדי לשפר את העיכול ולמנוע עצירות.

יתרונות:

פרוביוטיקה טבעית

שליש קלוריות מסוכר לבן

עוזר בירידה במשקל

סיבים תזונתיים

מופחת קלוריות

אינדקס גליקימי נמוך

הורדת כולסטרול

תחליף לסוכר

ויסות רמות האינסולין

מונע עששת

לא סינטטי

מועיל בהורדת לחץ הדם

מתיקות של כרמל

האתר הישראלי / מקור: יאקון

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק

4. ליצוף

 

לליצוף אינדקס גליקמי נמוך מאוד (16) ושילוב צמחים ייחודי. לכן, למרות מתיקותו והערך הקלורי שלו, ליצוף מתאים למעוניינים להפחית במשקל, אך מתקשים לוותר על מתוקים ופחמימות. מתאים לספורטאים ולשומרים על הכושר – ליצוף מספק אנרגיה זמינה במהירות, מבלי לגרום לעייפות ולנפילות אנרגיה (כפי שקורה בצריכת סוכרים אחרים).

ליצוף מכיל פרוקטוז, סיבי FOS, לימון וצוף צמחים: תה ירוק, שן הארי, עלי זית, סמבוק, שוש קירח. מבוסס על פרוקטוזה, מים, לימון, סרפד, גבעולי שעועית, פלנטיין, דנדליון וחומצת לימון. מכיל פוליפנולים רבים, סיבים, רכיבים אנטי אוקסידנטים ועוד. ליצוף ברי מכיל תוספת מיצוי של פירות יער.

 

* עדיין לא נמצא ידע מבוסס על ממתיק זה, לכן לסוכרתיים לא מומלץ להתבסס על הליצוף, הוא מכיל פרוקטוז (אשר מחליף את הגלוקוז), אבל ייתכן שבסופו של דבר הוא שווה בערכו גם לדבש וסוכר.

 

אפשר לרכוש את הסירופ באתר זה: http://www.tivoni.co.il/health-food/lizuf

 

אתר נוסף המוכר ליצוף: http://www.medilife.co.il/Product.aspx?pid=2743

5. סירופ לתת אורז

 

לתת אורז הוא בדרך כלל אחת הבחירות הראשונות שלי כשמדובר בהמתקה טבעית יחסית בריאה (למה יחסית? כי בשום סוג של המתקה, גם הבריאה ביותר, לא כדאי להרבות. כדאי למתן את המתיקות שאנחנו צורכים ולהתרגל יותר לטעמים נוספים).
לתת אורז הוא למעשה עמילן מפורק חלקית ולכן הוא שרשרת סוכרים ארוכה יותר מסוכרים פשוטים והשפעתו על רמות הסוכר ועל מדדים אחרים מתונה יותר.

 

מקור: EatWell הפורטל לתזונה בריאה.

 

בארץ כרגע מצאתי רק חנות אינטרנטית אחת שמוכרת את הסירופ:

http://zmora-organi.co.il/shop/catalogue/syrvp-ltt-vrz-mytvqv_180/

6. סירופ אגבה

 

חלק מאתרי האינטרנט המוכרים סירופ אגבה טוענים שתכונותיו הן:

  • בעל אינדקס גליקמי נמוך 

  • מהווה תחליף טעים ובטוח לסוכר לבן

  • מתוק ב-50% מסוכר לבן ומכיל פחות קלוריות לכפית

  • מתאים לסוכרתיים ולהיפוגליקמיים

  • אידיאלי לאנשים שאינם סובלים סוכרוז או שמגבילים את צריכת הפחמימות שלהם בתפריט היומי

  • מסייע לתפקוד מערכת העיכול

 

כדי להבין את האמת על סירופ האגבה יש ללמוד את ההיסטוריה שלו כממתיק. בתחילת שנות ה-80 גידלו "אגבה כחולה" רק לצורך ייצור הטקילה. המגדלים חשו שאינם מרוויחים מספיק במכירת אגבה ב-50 דולר לטון והחליטו להתאגד ולייצר בהידרוליזה סירופ אינולין עתיר פרוקטוז (דומה לסירופ התירס עתיר הפרוקטוז) שמעובד באופן כימי.

מפיצי האגבה נתפסו גם כשהם מדביקים תוויות סירופ אגבה על מיכלי סירופ תירס עתיר פרוקטוז.

על פי התקנות יש לרשום את כל המרכיבים בשמם הידוע, כדי לא לבלבל את הצרכנים. כלומר, אם המרכיב העיקרי של האגבה הוא אינולין, אזי הידרוליזה של אינולין יוצרת סירופ שמורכב בעיקר מפרוקטוז, ולכן השם המתאים למוצר יהיה סירופ אינולין שעבר הידרוליזה.

איש אינו יודע אם מוצרים המכילים אגבה הם רעילים. אי אפשר לומר אם המוצר מופק מאגבות רעילות או שהוא סירופ תירס. אבל גם אם הוא 'רק' אינולין שעבר הידרוליזה ליחידות הפרוקטוז הבונות אותו, הפרוקטוז המעובד בדרך זו משפיע בכל הדרכים השליליות המיוחסות לסוכר פשוט. לפיכך, יש להימנע מסירופ אגבה. (מקור: Eatwell -

http://www.eatwell.co.il/?CategoryID=305&ArticleID=1228).

 

מחקרים מראים שצריכה של מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה (GI) גורמת לקפיצות מהירות של הסוכר בדם. מה שמזיק בסוכר לבן הוא לאו דווקא הערך הגליקמי שלו אלא הפרוקטוז, ובסירופ האגבה יש הרבה פרוקטוז. הפרוקטוז לא מקפיץ את האינסולין/סוכר בדם לטווח קצר, אבל כאשר הוא נצרך בכמויות גבוהות הדבר מוביל לעמידות לאינסולין... וההשפעה שלו לטווח ארוך תעלה באופן כרוני את רמת הסוכר והאינסולין בדם. מסיבה זאת, הפרוקטוז שבסוכר היא בעיה הרבה יותר גדולה מאשר הערך הגליקמי שלו: 

בסוכר רגיל - יש 50% פרוקטוז.

כאשר אגבה מכילה 70%-90% פרוקטוז. 

7. דבש

 

הסוכרים: המרכיב העיקרי בדבש הם הסוכרים - כ 70%, כאשר הדבר הבולט בהם הוא היחס הגבוה של הפרוקטוז (סוכר ממקור פירות) למול הגלוקוז.
פירוקו של הפרוקטוז בגוף איטי יותר ולכן אכילתו טובה ומטיבה לאור העובדה שאינה מעלה בצורה מהירה את רמות הסוכר אלא מורידה אותו בגוף. ( אבל כמו שכבר ציינתי קודם: הפרוקטוז לא מקפיץ את האינסולין/סוכר בדם לטווח קצר, כאשר הוא נצרך בכמויות גבוהות הדבר מוביל לעמידות לאינסולין... וההשפעה שלו לטווח ארוך תעלה באופן כרוני את רמת הסוכר והאינסולין בדם).

עדיף להשתמש בדבש עם ארוחה (או בסופה) ולא לבד, כדי לא להקפיץ את הסוכר בדם. כפית או שתיים ביום, למי שמאוזן היטב, לא אמורה להזיק. 

 

אנטי אוקסידנטים: (חומרים נוגדי חיצון) 
הדבש ידוע בריכוז הגבוה של חומרים נוגדי חמצון. תכונה זו של הדבש מעמידה אותו בשורה הראשונה של מקורות לנוגדי חמצון יחד עם הפירות והירקות. 

 

יתרונותיו: הדבש מכיל, מעבר לסוכר, גם ערכים תזונתיים כמו ויטמינים ומינרלים ואף חומרים המשמשים כאנטיביוטיקה טבעית. הוא נספג מהר מאוד בדם ולכן טוב במקרים של היפוגליקמיה לאנשים סוכרתיים.
חסרונותיו: הדבש אינו מתאים לשימוש יומיומי לאנשים הסובלים מסוכרת, בעת חימומו נעלמים ערכיו התזונתיים והוא אינו מתאים לילדים מתחת לגיל שנה.

 

מתוך המרכז לטיפול בסכרת:

 http://www.tevalife.co.il/%D7%AA%D7%97%D7%9C%D7%99%D7%A4%D7%99-%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A8/

8. סירופ מייפל

 

סירופ המייפל הוא הסירופ המופק מעץ מייפל-הסוכר (Acer saccharum), הנקרא בעברית עץ אֶדֶר-הסוכר, שעלהו מפאר את דגלה של קנדה. הוא עשיר מאוד בסוכרים פשוטים, בעיקר בסוכרוז (הסוכר ה"רגיל" שלנו), 65-70גרם סוכר לכל 100 גרם סירופ. כך שהחלפת הסוכר במתכון בסירופ אינה חוסכת הרבה מבחינה זו. 

גם כאן, ככל שהסירופ כהה יותר, הוא עשיר יותר ברכיבים תזונתיים. אין טעם לקנות סירופ בטעם מייפל, כי אין לו קשר לסירופ מייפל אמיתי:

 

סירופ מייפל טהור - שתוויתו מצהירה "טהור 100%", מופק ללא הוספת כל מרכיב שהוא, כך שהוא טבעי לחלוטין ומכיל מעט סידן, אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ, חומצות אמינו, חומצה פולית וויטמיני B. חובבי המוצרים האורגניים ישמחו ללמוד על קיומו של סירופ מייפל טהור אורגני, שמראהו וטעמו זהים לסירופ הנון-אורגני.

 

הסירופ המלאכותי - (סירופ בטעם מייפל) עשוי ממרכיבים תעשייתיים בלבד: סירופ גלוקוזה, מייצב צמחי, צבע מאכל, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח, פוספט הנתרן ועוד. כמות הקלוריות דומה: 333 קלוריות ב-100 גרם סירופ מייפל אמיתי, 351 קלוריות ב-100 גרם של "אנט ג'מיימה".

 

מקור:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3386205,00.html

9. סירופ חרובים

 

בדומה לסילאן גם סירופ חרובים מופק ממיצוי של חרובים ובנוסף לסוכרים מכיל מעט חומרים מזינים. היזהרו ממותגים שמכילים תוספת סוכר.

 

חרוב רגיל (בשל ומיובש) מכיל קרוב ל 40% סוכר. סוכר זה הוא ברובו סוכרוז והיתר הוא גלוקוז ופרוקטוז. על ידי מיצוי, ניתן לקבל ממנו סירופ דבשי ,דבש החרובים" שכשני שליש ממנו זה פשוט סוכר נקי...
לכן, כל סוכרתי שומר נפשו - ירחק מ"דבש החרובים" אשר עלול להקפיץ משמעותית את ערכי הגלוקוז בדם.  אין להשתמש במוצר זה בכלכלת סוכרת (דר׳ יורם קנטר).

10. סילאן

 

תמר בוגר, בשל ויבש – אלו התמרים שאנחנו רואים רוב הזמן, עם צבעם החום וקליפתם המקומטת. כשהתמרים הגיעו לשלב הזה הם מוכנים להפוך לסילאן. הצבע (וגם הטעם) הכהה והעמוק שלהם מתפתח במהלך תהליך הייבוש, תודות לתגובות השחמה בין הסוכרים והחלבונים שהם מכילים, וגם בזכות פעולה של האנזימים והחומרים בתמר שרגישים לשמש (אפשר לקרוא להם גם תרכובות פנוליות). בשלב זה התמר יכיל בין 60 ל-80 אחוזים סוכר.

(מתוך וואלה אוכל).

 

הסילאן מופק מבישול איטי של תמרים ומים. סילאן אמיתי מכיל סידן, ברזל אשלגן, מגנזיום, מעט ויטמיני B  וויטמין A.

רוב הסילאן הנמכר בחנויות מכיל תוספת של סירופ גלוקוז או סוכר אחר. סילאן אמיתי מכיל רק תמרים וחומצת לימון כחומר משמר.

הסילאן עשיר מאוד בגלוקוז והוא מעלה במהירות את רמת הסוכר בדם. חלופה טובה יותר לסילאן הם התמרים עצמם שמכילים גם סיבים המעכבים את העלייה של הסוכר בדם. ניתן להשתמש בהם להמתקה של עוגות ועוגיות ביותיות.

11. מולסה (דבשה)

 

המולסה היא ה"פסולת" שנשארת אחרי זיקוק הסוכר מקנה הסוכר או סלק הסוכר. היא מכילה 50% סוכרוז (סוכר לבן), 25% מים והשאר חומרים מזינים כמו מינרלים (ברזל, סידן ואשלגן) וחלבונים. ככל שהיא כהה יותר היא עשירה יותר ברכיבים תזונתיים. עדיף לקנות מולסה ללא גופרית. (מתוך פוקוס ספרים לבריאות).

 

מצאתי את המולסה הטבעית באתר iHerb:

http://www.iherb.com/search?kw=Molasses&x=16&y=15#p=1

 

כמו כן, ניתן לרכוש אותה גם בVitacost:

http://www.vitacost.com/productResults.aspx?ntk=products&ss=1&NttSR=1&Ntt=Molasses